WZO i procedury

Wewnątrzszkolne zasady oceniania w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych
§ 314. Wewnątrzszkolne zasady oceniania w Liceum Ogólnokształcącym dla
Dorosłych (system zaoczny).
1. Sposób oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy regulują przepisy
rozporządzenia MEN w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
2. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne słuchacza.
3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych słuchacza odbywa się w ramach oceniania
wewnątrzszkolnego.
4. Poziom opanowania przez słuchacza wiedzy i umiejętności wyrażają oceny, którymi
są stopnie szkolne.
5. Ocena semestralna ustalana jest w skali stopni szkolnych:
a) celujący – 6,
b) bardzo dobry – 5,
c) dobry – 4,
d) dostateczny – 3,
e) dopuszczający – 2,
f) niedostateczny – 1.
6. Wpisując oceny semestralne w dokumentacji przebiegu nauczania należy stosować
nazwy ocen w pełnym brzmieniu.
7. Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
a) cząstkowe – uzyskane w ciągu semestru z pracy kontrolnej,
b) semestralne – z egzaminów ustnych i pisemnych.
8. Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
1) stopień celujący otrzymuje słuchacz, który:
a) posiada wiedzę i umiejętności, które pozwalają na samodzielne rozwiązywanie
problemów,
b) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
c) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych i praktycznych z programu nauczania danego semestru,
d) proponuje rozwiązania nietypowe oraz rozwiązuje zadania o dużym stopniu
trudności;
2) stopień bardzo dobry otrzymuje słuchacz, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
przedmiotu w danym semestrze, b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
c) rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem
nauczania,
d) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów
w nowych sytuacjach;
3) stopień dobry otrzymuje słuchacz, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danym
semestrze, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte
w podstawach programowych,
b) poprawnie stosuje zdobyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania
teoretyczne i praktyczne;
4) stopień dostateczny otrzymuje słuchacz, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nie przekraczającym wymagań
zawartych w podstawach programowych,
b) rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
5) stopień dopuszczający otrzymuje słuchacz, który:
a) ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki nie przekraczają
możliwości uzyskania przez słuchacza podstawowej wiedzy z danego przedmiotu
w ciągu dalszej nauki,
b) rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
6) stopień niedostateczny otrzymuje słuchacz, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych
przedmiotu nauczania w danym semestrze, a braki w wiadomościach
i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
b) nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
9. Ocenę wiedzy i umiejętności słuchacza w zakresie danego przedmiotu nauczania
ustala nauczyciel tego przedmiotu w sposób zgodny z określonymi kryteriami.
10. Wszystkie oceny słuchacza są ocenami jawnymi.
11. Ocena ustalona przez nauczyciela zgodnie z powyższymi postanowieniami nie
może być uchylona, ani zmieniona decyzją administracyjną.
§ 315. Egzamin semestralny w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych.
1. Słuchacz promowany jest po każdym semestrze.
2. Podstawą klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych są egzaminy semestralne
przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych.3. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te konsultacje oraz uzyskał z pracy kontrolnej z realizowanych w danym semestrze obowiązkowych zajęć edukacyjnych ocenę pozytywną (forma pracy zależy od nauczyciela).
4. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej jest
obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego konsultacje, drugą pracę kontrolną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu semestralnego jest uzyskanie z pracy kontrolnej oceny pozytywnej.
5. Egzaminy z języka polskiego, języka angielskiego oraz matematyki zdaje się
w formie pisemnej i ustnej. Z pozostałych przedmiotów tylko w formie ustnej.
6. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
semestralnego w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym,
wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
7. Termin dodatkowy wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż
do końca lutego, a po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.
8. Na każdy egzamin pisemny przeznacza się jedną godzinę zegarową lub dwie godziny
lekcyjne. Decyzja należy do nauczyciela uczącego danego przedmiotu. Słuchacz w ciągu
jednego dnia może być zobowiązany do zdawania egzaminów najwyżej z dwóch
przedmiotów. Zasada ta odnosi się również do egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych.
9. Egzaminy semestralne pisemne i ustne przeprowadzają nauczyciele określonych
przedmiotów, uczący w danym semestrze. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może wyznaczyć na egzaminatora innego nauczyciela.
10. Słuchacz może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, o którym
mowa w ust.5, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę co najmniej bardzo
dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych prac kontrolnych uzyskał oceny pozytywne. Zwolnienie to równoznaczne jest ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć semestralnej oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.
11. Tematy semestralnego egzaminu pisemnego lub ustnego opracowuje nauczyciel
uczący danego przedmiotu na podstawie materiału nauczania obowiązującego w danym
semestrze.
12. Prace egzaminacyjne słuchacz wykonuje w sposób określony przez egzaminatora.
Prace te podlegają opatrzeniu podłużną pieczęcią szkoły i archiwizacji wraz z pytaniami
egzaminacyjnymi, które egzaminator oddaje do sekretariatu szkoły w terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.13. Ocenione i zatwierdzone egzaminacyjne prace pisemne końcowe z ostatniego semestru przechowuje się w szkole przez dwa lata. W uzasadnionych przypadkach mogą być one przekazane do wykorzystania w procesie dydaktycznym przez nauczyciela.
14. Pomoce dydaktyczne, które są dopuszczone do korzystania przez słuchacza
w trakcie egzaminu określa egzaminator.
15. Słuchacz, który zakończył pracę, oddaje ją egzaminatorowi i opuszcza salę.
16. Egzamin ustny składa się z trzech pytań problemowych lub zadań do rozwiązania
zawartych w zestawie egzaminacyjnym, który słuchacz otrzymuje w drodze losowania.
17. Zamiana wylosowanej karty jest niedozwolona.
18. Słuchaczowi przysługuje 5 minut na przygotowanie się do odpowiedzi i 15 minut
na jej udzielenie.
19. Liczba zestawów egzaminacyjnych powinna być większa niż liczba zdających.
20. Egzaminator wpisuje oceny egzaminacyjne do dziennika lekcyjnego.
21. Po zakończeniu sesji egzaminacyjnej Rada Pedagogiczna dokonuje klasyfikacji
i promocji słuchaczy na semestr programowo wyższy, a w przypadku semestru programowo najwyższego, podejmuje decyzję o ukończeniu szkoły przez słuchacza, który uzyskał semestralne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
22. Słuchacz, który nie spełnił wyżej wymienionych warunków nie otrzymuje promocji
na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy z zastrzeżeniem §318 ust.1.
§ 316. Egzamin klasyfikacyjny w Liceum dla Dorosłych
1. Słuchacz jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich obowiązkowych
przedmiotów nauczania.
2. Słuchacz może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstawy do ustalenia oceny
semestralnej z powodu nieobecności słuchacza na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
3. Rada Pedagogiczna na prośbę słuchacza nieklasyfikowanego z przyczyn
usprawiedliwionych wyznacza termin egzaminu klasyfikacyjnego, a z przyczyn
nieusprawiedliwionych może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Terminy egzaminu klasyfikacyjnego stosuje się odpowiednio jak egzaminu poprawkowego.
4. Szczegółowy harmonogram egzaminów klasyfikacyjnych ustalane są przez dyrektora
szkoły i podawane do wiadomości słuchaczy co najmniej dwa tygodnie wcześniej.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.6. Egzamin klasyfikacyjny z informatyki ma formę zadań praktycznych.
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych
w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
8. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, który
stanowi załącznik do arkusza ocen słuchacza. Protokół zawiera odpowiednio: imiona
i nazwiska nauczycieli, o których mowa w pkt. 7, zadania egzaminacyjne, termin i wynik
egzaminu oraz ustalony dla słuchacza, stopień z przeprowadzonego egzaminu.
9. W przypadku nieklasyfikowania słuchacza z zajęć edukacyjnych w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.
10. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego
semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
11. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego
niedostateczna ocena semestralna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
12. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych stanowią podstawę do
promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
§ 317. Sprawdzian wiadomości i umiejętności w Liceum dla Dorosłych
1. W przypadku, gdy semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została
ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny słuchacz może zgłosić zastrzeżenia w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć.
2. W przypadku, gdy semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została
ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny Dyrektor
szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności
słuchacza w formie pisemnej i ustnej oraz ustala semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć.
3. Termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności ustala się ze słuchaczem.
4. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2) może być zwolniony z udziału w pracy
komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
6. Ustalona przez komisję semestralna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od
ustalonej wcześniej oceny. Ocena ta jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
7. Z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół, który stanowi załącznik
do arkusza ocen słuchacza. Protokół zawiera odpowiednio: skład komisji, termin, zadania sprawdzające, wynik i ustaloną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne prace słuchacza i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach.
8. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
9. Słuchacz może odwołać się również od oceny egzaminu poprawkowego w terminie
5 dni od dnia egzaminu. W tym przypadku ustalona ocena jest ostateczna.
§ 318. Egzamin poprawkowy w Liceum dla Dorosłych
1. Słuchacz może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania
niedostatecznej oceny z jednego albo dwóch egzaminów semestralnych, po zakończeniu
semestru jesiennego nie później niż do końca lutego, a po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia
2. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi
wyznaczono dodatkowy termin egzaminu semestralnego.
3. Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji na
semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.